دیابت را با این 5 غذا مدیریت کنید

 7 ژانویه 2019- آیا شما دیابتی هستید؟ آیا شما همیشه نگرانید که چه غذاهایی را مصرف نمایید تا سطح قند خون خود را تحت کنترل نگه دارید؟ آیا شما به طور مداوم از خودتان سوال می کنید که چگونه می توانید دیابت خود را مدیریت کنید؟ اگر پاسخ به تمام سوالات فوق مثبت است، پس شما این مطلب را حتما مطالعه کنید.

داشتن دیابت به این معنا نیست که شما مجبورید از خوردن همه ی مواد غذایی که دوست دارید، صرفنظر کنید. در واقع می توانید مواد غذایی خاصی را بخورید که به شما در مدیریت دیابت کمک کند. دیابت نوع 2 شایع ترین نوع دیابت است، که نیاز به یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی کافی و در صورت نیاز مصرف دارو دارد. بسیاری از مردم به شما توصیه می کنند که مصرف کربوهیدرات ها را محدود کنید یا اصلا مصرف نکنید، اما نکته این است که شما باید بدانید که چه مقدار و از چه انواعی از کربوهیدراتها استفاده کنید! کلید مدیریت دیابت، چیزی جز تصمیم گیری درست در مورد رژیم غذایی نیست و دانستن اینکه چه ترکیبی از غذاها برای شما مناسب است.

کربوهیدرات ها در بیشتر غلات، نان، ماکارونی، میوه ها، سبزیجات و شیر یافت می شوند و بدن ما آن را  به گلوکز تجزیه می کند که سطح قند خون را افزایش می دهد و اگر فرد مبتلا به دیابت باشد، این امر می تواند منجر به مشکلات سلامت مانند تکرر ادرار، خستگی، سرگیجه و سردرد، شود. از سوی دیگر، پروتئین ها و چربی ها سطوح قند خون را مستقیما تحت تاثیر قرار نمی دهند، اما شما باید از آنها در حد اعتدال استفاده کنید. حال ما به شما می گویم که چه غذاهایی به کنترل قند خون شما کمک می کنند:

دانه های چیا(تخم شربتی)

دانه های چیا برای افراد مبتلا به دیابت بسیار عالی هستند زیرا دارای فیبر بسیار زیاد و کربوهیدرات های قابل هضم کمی هستند. مشخص شده است که مصرف دانه های چیا سطح قند خون را افزایش نمی دهد و در واقع فیبر ویسکوزی که در آنها وجود دارد، می تواند به کاهش قند خون کمک کند.

ماست یونانی

برای تامین لبنیات روزانه ی خود، شما همیشه می توانید یک کاسه ماست یونانی استفاده کنید. مطالعات نشان داده اند که ماست یونانی می تواند خطر بیماری های قلبی را که اغلب با دیابت ارتباط دارد، کاهش دهد. همچنین می تواند به کاهش وزن و سالم ماندن شما کمک کند.

آجیل

بله، شما می توانید از آجیل در یک رژیم غذایی دیابتی لذت ببرید. مغزها نه تنها خوشمزه هستند، بلکه بسیار مغذی نیز می باشند. مغزها مملو از فیبر هستند، آجیل می تواند برای شما عالی باشد! به طور متوسط، یک وعده ی سروینگ از مغزها حدود 3 گرم کربوهیدرات دارد و همچنین برای کاهش وزن مفید است.

 بروکلی

بروکلی یکی از مغذی ترین سبزیجات موجود در زمین است. نصف فنجان بروکلی پخته شامل تنها 3 گرم کربوهیدرات دارد اما حاوی مواد مغذی ضروری است. مصرف بروکلی در کاهش سطح انسولین و محافظت از سلول ها در برابر آسیب مفید است.

جو

جو به دلیل مقادیر زیاد فیبر محلولی که دارد، در مقایسه با کربوهیدراتهای فرآوری شده، در بدن به آرامی هضم می شود. مصرف غذاهای حاوی جو می تواند گلوکز را در اختیار بدن شما قرار بدهد، اما مقدار آن بسیار کم است و باعث افزایش سطح قند خون شما نخواهد شد. بنابراین، بدون نگرانی جو مصرف کنید.

منبع:

https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/food-news/manage-diabetes-with-these-5-foods/articleshow/67420809.cms